Leveranciersbeoordelingen
Breid het kwaliteitsmanagementsysteem verder uit door krachtige dashboards te maken en data uit SharePoint-lijsten in Power BI te analyseren.
Breid het kwaliteitsmanagementsysteem verder uit door krachtige dashboards te maken en data uit SharePoint-lijsten in Power BI te analyseren.
Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker om te voldoen aan de behoeften van klanten. Een ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem kan hier een bijdrage aan leveren, omdat deze certificeerbare ISO 9001 norm zorgt voor duidelijke processen en communicatiestructuren. Leveranciersbeoordelingen in Excel, klachtenregistratie in een Word-document of continu verbeterlijsten in Teams zijn verleden tijd met het kwaliteitsmanagementsysteem in SharePoint.
Eén van de voordelen van het kwaliteitsmanagementsysteem is dat het uitbreidbaar is. Een het kwaliteitshandboek dashboard is daar een voorbeeld van en geeft inzicht in de belangrijkste KPI’s op basis waarvan de organisatie (het management) kan sturen.
Per onderwerp uit het overkoepelende kwaliteitshandboek dashboard (zie hierboven) is een gedetailleerdere weergave beschikbaar. Dat betekent dat de dashboards voor elke doelgroep en voor elk onderwerp geschikt zijn, zoals leveranciersbeoordelingen.
Binnen het kwaliteitsmanagementsysteem in SharePoint is ook de lijstfunctionaliteit beschikbaar. Dit betekent dat formulieren digitaal in het kwaliteitsmanagementsysteem binnen SharePoint kunnen worden opgeslagen. Er kan een koppeling worden gemaakt met een Excel-formulier, Forms-formulier of zelfs met een Power App. Daarnaast kunnen er middels Power Automate ook andere koppelingen tussen formulieren en de SharePoint-lijst worden geïmplementeerd. Deze SharePoint-lijst kan vervolgens in een Power BI Dashboard worden geplaatst, waardoor er specifieke analyses kunnen worden gemaakt. Binnen het Power BI Dashboard kun je namelijk, afhankelijk van de beschikbare data, gedetailleerde informatie krijgen.
Het Power BI Dashboard kan iedere dag worden ververst, waardoor jouw organisatie beschikt over actuele inzichten. Zoals eerder benoemd kunnen er diepgaande analyses in Power BI worden gemaakt, zodat er relevante informatie boven water komt. Zo kan er in de leveranciersbeoordelingen bijvoorbeeld worden gefilterd op specifieke klanten, type klanten, hoe vaak de beoordeling uitgevoerd worden of kenmerken.
Uit de klachtenanalyse kan bijvoorbeeld naar voren komen dat op woensdag tussen 10:00 – 12:00 de wachtrij voor de helpdesk bij Puur ICT lang is. Een gevolg kan zijn dat er op dit tijdsblok een extra collega mee gaat draaien op de helpdesk.